Region Jämtland Härjedalen

Foto: Caroline Tibell

Linn Åslund - Månadens författare

– författare och översättare som lever sin dröm

-Det är så mycket roligare att prata med barn än med vuxna. Och de riktigt starka läsupplevelserna finns ofta i barndomen.

Linn Åslund bestämde sig tidigt för att bli författare, redan som sexåring, ”och sen har jag gnetat på för att det ska bli verklighet”. Som ung vuxen bestämde hon sig för att det var barn- och ungdomslitteratur som var mest intressant.

Linns bästa läsupplevelser kom tidigt. Prins hatt under jorden var en av de första favoriterna. Den ledde vidare till fler folksagor, och intresset för just folksagor har hon fortfarande kvar. En annan stark läsupplevelse var Maj Bylocks Häxans dotter. I tonåren blev Margit Sandemos Sagan om Isfolket (med alla sina 47 delar) en viktig läsning.

-Vi behöver berättelser och som tonåring var de böckerna helt perfekta. Jag kanske inte skulle gilla dem lika mycket idag, men då var de fantastiska.

Böckerna om Isfolket lockar fortfarande läsare, en av dem är Linns dotter som nu har dem som favoriter. Än idag kan Linn känna att hon jämför sina läsupplevelser med ungdomens, om något är riktigt bra så får hon samma härliga, hisnande känsla som då.

Linn har fortfarande ett stort intresse för genrer som fantasy och skräck. Det finns visserligen fantasy för vuxna, men i Sverige är förlagens intresse för genren inte så stor. Dessutom känns det mer intressant att skriva för barn.

För Linn är det är helt enkelt en barndomsdröm att få bli författare, och sedan några år tillbaka är den förverkligad. Hon lever sin dröm med andra ord. När Linn började närma sig de trettio började hon skriva mer seriöst, just med tanke på att bli utgiven. Men det var ingen enkel process, det tog ungefär tio år från det första inskickade manuset till att bli antagen på Rabén & Sjögren. Sen dess har det gått desto snabbare.

2018 kom hennes debut Ester Tagg och den flygande holländaren och 2019 utkom de två uppföljarna i samma serie. Nu, inför utgivningen av den fjärde boken Flora Wolf och Järnklockorna, känner hon att hon står på mer säker mark. Kanske var det tur att det tog så lång tid innan debuten. Man behöver tålamod för att skapa sitt författarskap, och just tålamod är egentligen inget hon är känd för.

-Idag är jag glad att mina första manus inte blev antagna, säger hon med ett skratt.

Processen med att bli utgiven handlade bland annat om att lära sig mer av hantverket. Successivt började förlagen skicka inte bara standardavslag utan även mer detaljerade synpunkter på hennes manus. Bra respons som har varit värdefull. Linn är noga med att framhålla hela det samlade teamet runt en barnbok; illustratör, redaktör, formgivare och förläggare. Hon skriver det som i branschen kallas helillustrerade kapitelböcker för åldrarna 6-9 år. Inte alla förstår hur mycket jobb som ligger bakom en barnbok. Ibland kan man som barnboksförfattare få frågan när man ska skriva en ”riktig” bok.

2013 hade yrkeslivet gått i stå och Linn bestämde sig då för att satsa på en ny karriär. Hon sa upp sig från sitt jobb som samordnare för arkiv och diarium på länsstyrelsen och kombinerade det egna skrivandet med en översättarutbildning. Det landade till slut i det egna företaget Text&translation. Linn översätter sedan dess fackböcker från engelska till svenska och hon hade turen att få några riktigt spännande uppdrag redan i starten - Dumhetsparadoxen av Mats Alvesson och André Spicer och Om framtiden av Martin Rees. Den senare handlar om rymden och klimatförändringarna. Lite senare översatte hon Att sticka för livet – om stickkonstens historia. ”Den tror jag du skulle gilla”, säger hon med ett leende. Och det stämmer, bara titeln i sig är inspirerande.

Just nu är det mest fokus på det egna skrivandet, vilket betyder att översättningsuppdragen har hamnat lite i bakgrunden.

Hur får du dina bokidéer?

-Det blir som en liten film i huvudet, svarar Linn.

Den första boken om Ester Tagg dök först upp som en bild av en liten flicka som stod vid ett staket och längtade bort. Linn blev helt enkelt tvungen att ta reda på mer om flickan. Detta blev starten till att hon började hon skriva fram berättelsen om barnhemsflickan Ester som smyger in på ett flygande piratskepp i jakten på sina föräldrar. Den kommande bokserien om Flora Wolf har en liknande tematik. Även Flora är föräldralös och hyresvärden hotar med att ta henne lillebror i pant om hon inte kan betala hyran. Som tur är kan Nora dyrka upp lås, men det är ju förbjudet.

Om man som Linn vill skriva spännande äventyrsberättelser med barn i huvudrollen kan det vara en god idé att trolla bort föräldrarna ur berättelsen. Det skapar mer frihet för barnet.

-Jag vill ge barn en härlig och hisnande upplevelse. Det ska vara ett riktigt äventyr.

När jag läser Linns böcker önskar jag intensivt att jag vore nio år igen. För det stämmer detta med den spännande läsupplevelsen, men så mycket härligare det hade varit om man hade haft åldern inne. Böckerna är fyllda av piratskepp, skattkartor, sjöormar, myter och berättelser som kanske, kanske är sanna.

Recensionerna hos dagstidningarna, BTJ och hos bokbloggarna har genomgående varit fina. Men Linn avslöjar också att det inte är så vanligt att hennes böcker lyfts fram på tidningarnas kultursidor. Men de som bloggar om böcker på sociala medier har fångat upp dem, och det uppskattar hon. Linn är själv aktiv på Instagram, det är en nyckel till framgång.

Allra bäst är förstås mötet med läsarna, och de får Linn i första hand via skolbesök, ofta i årskurs 3. Det finns lärarhandledningar till alla hennes böcker. När hon är på skolbesök brukar hon berätta om böckerna och om hur det går till att skapa en bok från själva skrivandet till alla andra moment. Det brukar också bli en hel del prat om piratliv, det uppskattas. Självklart har pandemin nu satt ett tillfälligt stopp för dessa möten men hon längtar till att få komma ut igen. Barn är bra på att ge feedback, men lärare och föräldrar brukar också ge fin respons.

För att skapa spännande miljöer krävs mycket research. Som tur är har Linn en fäbless för vetenskap och historia, så pass mycket att hon kallar sig själv för nörd. En period handlade det väldigt mycket om pirater, både verkliga och litterära. Piratflaggor är lite av en specialitet. Lika gärna handlar också mycket om tekniska detaljer, inte minst för att Linn är inspirerad av steampunk och dess speciella estetik. Steampunk kan beskrivas som en historisk-teknisk science fiction med inspiration från den victorianska eran. Tänk Mary Shelley och hennes Frankenstein. Medan klassisk fantasy handlar mer om magi så är steampunk mer intresserad av vetenskap och tekniska framsteg. För den intresserade finns det ett helt eget community för just denna typ av estetik.

Inspiration hämtar Linn också från det egna läsandet. Den författare hon mest av allt inspireras av i det egna skrivandet är Philip Pullman med sina böcker Guldkompassen, Den skarpa eggen och nu senast Lyras färd. För tillfället läser hon både John Ajvide Lindqvists bok om skrivande Misslyckas igen, misslyckas bättre och The Geek Feminist Revolution, en samling essäer av fantasyförfattaren Kameron Hurley. Och här kommer nörden in igen, för när jag googlar på begreppet ”geek” får jag klart för mig att det är vanligt förekommande i populärkulturen och vanligtvis står för en ung (manlig) plugghäst med hög IQ med säregna och specialfokuserade intressen.

Vad händer i framtiden?

-Jag håller på så länge det är roligt och jag fortfarande vill ge ut mina böcker.

Den nya bokserien om Flora Wolf kommer ut med sin första del i juni och den ska följas av ytterligare två delar. I den nya serien väver Linn bland annat in tåg- och tunnelbanehistoria. Inspirationen kommer bland annat från familjens tågluff i Europa sommaren 2019. I Tyskland hittade hon många spännande järnvägsmiljöer som har letat sig in i den nya trilogin.

-Dessutom ramlade en av karaktärerna på plats när vi besökte Prideparaden i Berlin, så inspiration och idéer kan verkligen dyka upp var som helst. Att sitta på tåg ger utrymme för samtal och tankar på ett sätt som inte lika lätt uppstår i vardagen.

Faktaruta:

  • Född i Bergjsö 1978. Bor i Ås, utanför Östersund, sedan tio år tillbaka.
  • Familj: sambo och två döttrar.
  • Författare och översättare sedan 2015. Utbildad statsvetare med en magisterexamen i engelska. Har tidigare arbetat som bland annat arkivarie och informationsförvaltare. Fäktning är ett av hennes fritidsintressen.

Bibliografi

  • Ester Tagg och den flygande holländaren, Rabén&Sjögren 2018
  • Ester Tagg och sjöormens öga, Rabén&Sjögren 2019
  • Ester Tagg och Tistelgorms hemlighet, Rabén & Sjögren 2019
  • Flora Wolf och Järnklockorna, Rabén&Sjögren juni 2021