Region Jämtland Härjedalen

Hanna Haag och Olle Sundström. Foto: Nina Fridell

Nyskriven barnopera med klimattema

Den här hösten sätter Estrad Norr upp Elden inombords – en nyskriven, genreflytande opera om bränderna i Amazonas, övernaturliga krafter, och oväntad vänskap. Olle Sundström har skrivit text och musik och Hanna Haag är föreställningens regissör.

Berättelsen är en hyllning till människan, till allt vi kan åstadkomma, om vi bara vill och vågar, berättar Hanna Haag. Det är också en berättelse om vår tids absolut största klimathot: människan. För ja, vi kan använda vår storslagenhet för att så väl bygga upp som att rasera. Men oavsett vårt syfte, så behöver vi varandra för att lyckas.

Sångarensemblen är på plats och ni repeterar i Svarat lådan här på Estrad Norr, hur känns det att vara igång?
– Det känns underbart! Vi har en riktigt spännande cast där alla har sitt unika uttryck, och kemin mellan dem kändes rätt redan repdag ett! Och under regissör Hanna Haags trygga ledning ser jag redan nu världen jag skapat komma till liv i all sin mångfald, säger Olle Sundström.

Hur föddes den här berättelsen och varför ville du berätta just den?
– För några år sen var jag i Brasilien för att hälsa på vänner och jobba med några musiker där. Det var en fantastisk resa med många vackra och inspirerande möten, men det fanns även ett visst mörker i människors berättelser, och deras oro över den rådande politiken i landet var påtaglig. Mina kulturarbetande vänner tänkte flytta till Europa för att nästan allt kulturstöd i Brasilien kvävts under Bolsonaros styre. Och på mina resor inom landet såg jag mark och skog stå i brand, allt godkänt av staten för att skapa mer jordbruk snabbt, men utan någon som helst tanke på framtida konsekvenser, berättar Olle.
– När jag sedan fick uppdraget att skriva en opera med klimattema kändes det givet att det var bränderna i Amazonas som skulle vara kontexten dramat skulle utspela sig i. Jag hittade på karaktärerna och deras relation till varandra. Sedan skrev jag ett musikaliskt tema åt varje karaktär. Därefter skrev jag texten, och sist skrev jag resten av musiken baserat på karaktärernas teman.

Elden inombords kommer att spelas främst för skolbarn i åldern 10-12 år. Varför är det här en berättelse för barn?
– Det är en berättelse som kan tilltala såväl ung som vuxen, både i sitt innehåll och i sitt uttryck. Jag hoppas kunna bjuda en ung publik på såväl spegling som att väcka nya frågeställningar om varför världen ser ut som den gör och starta samtal kring vår roll i den och våra möjligheter att påverka. Min ambition är att med värme och humor visa på alla de skruvade normer och sociala konstruktioner vuxenvärlden byggt sin tillvaro och samvaro kring och hur barnets röst så ofta är den enda klarsynta i sammanhanget, säger Hanna.
I centrum för berättelsen står en vänskapsrelation, en gnista som kommer att förändra allt. Precis som så många av våra tidiga vänskapsrelationer i livet – de är totalt avgörande för vilka vi blir, vår trygghet och vårt utforskande av världen och oss själva. Att det sedan råkar vara en vänskapsrelation mellan en människa och en ko – är det egentligen märkligare än att staten uppmuntrar människor att bränna ner urskog för att bereda mark för produktion av nötkött och soja?

Elden inombords – Urpremiär 17 oktober 2022

Urpremiär 17 oktober (skolföreställning)
Offentlig föreställning 19 oktober kl 18.30, Estrad Norr, Östersund
Läs mer och boka biljetter här
Föreställningen spelas för skolbarn i Jämtland vecka 42 samt på turné i Västernorrland och Norrbotten vecka 43-45.

Olle Sundström är kompositör, librettist och scenpoet som gillar att jobba genreflytande. Han har bland annat skrivit musik för symfoniorkestrar, jazzmusiker, och operasångare. Text skriver han till sin egen musik, men också till andras, och inte minst poesin som han själv läst på diverse scener i landet.

Hanna Haag är scenkonstnär med rötterna i Göteborgs friteaterscen samt i den svenska spoken word-scenen. Hanna har verkat i många hörn av scenkonstbranschen – Som regissör, regiassistent, skådespelare, dramatiker, teater- och skrivpedagog och inte minst scenpoet. Hon arbetar sedan 6 år tillbaka som projektledare på Borås Stadsteater.