Region Jämtland Härjedalen

Begripsam och MTM, Januari 2021

Hur har samhällsinformationen om covid-19 fungerat för personer med funktionsnedsättning?

Allmänt om rapporten

  • Denna delrapport är ett underlag för MTM att rapportera till regeringen och andra centrala aktörer om hur informationen om pandemin har fungerat hittills.
  • Rapporten visar hur centrala aktörer kan vara bättre förberedda vid nästa kris. Alla personer måste kunna nås, även dem som är beroende av att information görs tillgänglig. Det kan vara just dessa personer som löper störst risk att råka illa ut.

Sammanfattning

  • Personer som är beroende av att ordinarie information bearbetas och görs tillgänglig har haft svårast att få tag på och ta till sig information.
  • Få av de informationskanaler som publicerar anpassat material använder sig av tekniker för att ”trycka ut” information till mottagarna.
  • Allmän information, t.ex. om hur du tvättar händerna, har nått ut på ett bättre sät än mer detaljerad och lokal information, t.ex. om hur du ska gå tillväga för att testa dig.
  • Ur ett tillgänglighetsperspektiv har de fasta tiderna för samhällsinformation varit bra, t.ex. FHM:s dagliga rapport kl. 14. Aktörer har då samlats vid samma plats och vid samma tidpunkt varje dag. Myndigheter har förkroppsligats av enskilda personer och fått ett ansikte och det har gett trygghet.

Resultat

  • Personer inom följande grupper har haft svårast att tillgodogöra sig information om covid-19: Döva, dövblinda, personer med intellektuell funktionsnedsättning, personer med afasi, personer som får nyheter förmedlade av en tredje person, samt personer med svår funktionsnedsättning som lever ensamma.
  • Personer inom dessa grupper är i behov av att nyheter bearbetas och görs tillgänglig. Samtidigt har de också ofta svårt att själva aktivt söka upp information.
  • Många personer med funktionsnedsättning hänger med i vad som händer tack vare en tredje person. Under pandemin har dessa ”livlinor” dessvärre brutits, pga kraven på avståndshållande.
  • Krisplanerare inom kommuner och regioner tänker alltför normativt, eftersom de tycks utgå från att personer kan köra bil, själva boka tider på 1177, läsa, se och höra. De tar också för givet att alla har en anhörig som kan hämta och lämna tester och tar inte hänsyn till att många personer behöver ha med sig en tolk eller ledsagare.
  • Följande faktorer ses öka risken att hamna utanför informationsflödet vid en kris:
    • Ensamhet i kombination med funktionsnedsättning
    • Beroende av information i alternativa format
    • Beroende av push, dvs att nyheter trycks ut och matas fram till mottagaren, istället för att personen själv ska söka upp den
    • När informationen blir alltför detaljerad
  • Bristande digital kompetens har också varit ett hinder för nämnda grupper under pandemin.
Senast uppdaterad: 2021-03-30